Akoestiek Callcenter

Een callcenter is een vorm van een open kantoor waar (gelijktijdig) veel telefoongesprekken plaatsvinden. Hier doen zich meerdere akoestische problemen voor:

Het geluidsniveau in de ruimte is vaak erg hoog en kan oplopen tot meer dan 60 dB
Een hoog geluidsniveau verstoort een goed gesprek en zorgt evoor dat mensen zich moeilijk kunnen concentreren. Om dit geluidsniveau terug te dringen in de ruimte is een goed geluidsabsorberend plafond nodig of moet er geluidsabsorptie aan het bestaande akoestische plafond worden toegepast, bijvoorbeeld door platen rechtstreeks op het plafond te plakken of gebruik te maken van baffles of plafondeilanden. Door het toevoegen van geluidsabsorptie wordt de akoestiek in de ruimte beter; er is minder galm en geluid dooft dus sneller uit, waardoor het geluidsniveau afneemt.

Er is verstoring door de gesprekken van naburige collega's
Een akoestische plafond is noodzakelijk voor een goede akoestiek in de ruimte, maar volstaat niet. Belangrijk is ook het directe geluid tegen te gaan zodat naburige collega's geen overlast ondervinden. Dit kan uitsluitend door het plaatsen van bureauschermen tussen de werkplekken. Deze akoestische schermen werken beter naar mate ze hoger en breder zijn. Let op dat alleen toepassen van bureauschermen niet toereikend is om direct geluid te bestrijden. Deze oplossing werkt alleen in combinatie met plafondabsorptie. In tegenstelling tot wat sommige concurrenten zeggen is volledige "speech privacy" niet mogelijk in een "open" callcenter; voor vertrouwelijke gesprekken is het dus aan te raden om te bellen uit volledig gesloten cellen.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5